Friday, January 2, 2009

~HANYA PADA MU...~

Aku tahu inilah kasihmu...

Aku tahu inilah cintamu...

Mula-mula saya terdengar lagu ni saya ingatkan lagu cinta. Biasalah nasyid zaman sekarang banyak liriknya berunsurkan cinta. Tapi bila dengar keseluruhan liriknya, sangat menyentuh hati jika dihayati dengan mendalam.

“Kau yang menciptakan cinta

dan Kau jua yang menghampar bahagia.

Diri bak anmu terhimpun harapan

Impian tulus setiap insan

Kau yang mengutuskan duka

Dan Engkaulah yang mengirimkan hampa

Namun pada-Mu jua di adukan

Merebahkan keresahan dan tangisan

Aku tahu inilah kasih-Mu

Aku tahu inilah cinta-Mu

Dan ku tahu tiap yang terbaik untukku

Tak semuanya yang kumahu

Dicelah hangat nafas yang terhela

Ada dingin saat menyeru nama-Mu

Terarah segala lontar rasa

Pada damainya dakapan-Mu

Aku tahu inilah kasih-Mu

Aku tahu inilah cinta-Mu

Dan ku tahu disegenap ruang rasaku

Telah Kau titipkan kekuatan

Oh Tuhan....

Aku tahu inilah kasih-Mu

Aku tahu inilah cinta-Mu

Dan ku tahu tiap yang terbaik untukku

Tak semuanya yang ku mahu... Ya Allah

Dicelah hangat nafas yang terhela

Ada dingin saat menyebut nama-Mu

Terarah segala lontar rasa

Pada damainya dakapan-MU ”

Tersentuh hati saat dengar lagu ni terutama pada rangkap

.... Kau yang mengutuskan duka

Dan Engkaulah yang mengirimkan hampa

Namun pada-Mu jua di adukan

Merebahkan keresahan dan tangisan....

Allah yang menentukan segalanya.....

”kita merancang, Allah juga merancang, tapi perancangan Allah lebih baik”

Allah lebih tahu apa yang terbaik buat hambaNya. Seperti rangkap seterusnya,

......Aku tahu inilah kasih-Mu

Aku tahu inilah cinta-Mu

Dan ku tahu tiap yang terbaik untukku

Tak semuanya yang kumahu…..

Kerana kasih sayang dan cinta Allah kepada hambaNya, Allah beri yang terbaik untuk hamba-hambaNya. Kadang-kadang kita rasa sesuatu itu baik tapi sebenarnya tidak dan kadang-kadang kita rasa sesuatu itu tak baik untuk kita tapi sebenarnya itulah yang terbaik untuk kita. Itulah yang dinamakan ‘hikmah’. Setiap sesuatu yang berlaku mesti ada hikmah yang tersirat yang kita tidak tahu tapi Allah tahu.

Oleh itu bersyukurlah dengan apa yang kita ada, yang kita miliki seperti satu kata-kata,

’sukailah apa yang kau miliki walaupun kau tidak memiliki apa yang kau sukai’

Sentiasa berterima kasih kepada sesiapa sahaja terutama Allah yang memberi kita rezeki yang kadang-kadang kita tidak sangka akan mendapat rezeki dan kesenangan tersebut.

.....Aku tahu inilah kasih-Mu

Aku tahu inilah cinta-Mu

Dan ku tahu disegenap ruang rasaku

Telah Kau titipkan kekuatan

Oh Tuhan....

Macamana orang fakir dan miskin boleh hidup? Tak rasa susah ke? Terfikirkah kita?

Ada orang kata ” sedangkan ulat dalam batu pun boleh hidup”. Dalam batu ada ulat ke? Hmm..itu kata-kata orang dulu menunjukkan walau sesusah manapun, hidup perlu diteruskan. Rezeki perlu dicari dengan tulang empat kerat. Berat mata memandang, berat lagi bahu yang memikul. Allah telah tetapkan tahap ujian mengikut kemampuan kita. Itulah sebabnya ujian bagi setiap orang berbeza-beza. Ada yang diuji dengan bencana alam, didatangkan penyakit dan sebagainya. Hanya tahap keimanan dan ketakwaan kita kepada Allah dapat mengharungi semua ujian itu.

” Ya Allah, aku hambaMu yang lemah.bantulah aku menghadapi ujian dan mehnahMu. Hanya padaMu aku berserah dan meminta pertolongan.”

0 comments: